CO O INNOVATION CAMP MÓWIĄ EKSPERCI

DARIUSZ ANDRIAN
CEO VLMY&R POLAND, PREZES SAR
Współpraca SAR / ALK dlaczego razem? Dlaczego tak ważna jest współpraca naukowców, teoretyków, pracowników akademickich z praktykami i ekspertami branżowymi? Jakie daje korzyści studentom?
Wszechstronna akademicka wiedza oparta na intelektualnej dyscyplinie w opisywaniu zagadnień bardzo zyskuje, gdy konfrontuje się ją z codzienną praktyką biznesową. Zwłaszcza na etapie studiów podyplomowych skierowanych do absolwentów wyższych uczelni, którzy już rozpoczęli swoją karierę zawodową. Uczelnia staje się przestrzenią współpracy, wymiany czy też zderzania różnych idei i pomysłów. Dodatkowo zapewnia certyfikowaną metodykę łączenia wiedzy z doświadczeniem potrzebnym na rynku pracy. Dzięki zaangażowaniu do programu ekspertów i profesjonalistów z udokumentowanymi osiągnięciami we wprowadzaniu innowacji i z szeroko rozumianymi kompetencjami w dziedzinie komunikacji marketingowej studenci poznają perspektywę opartą na realnym doświadczeniu i prawdziwych case studies. Uczą się tym samym stosowania praktycznych narzędzi, lepiej rozumieją potrzebę projektowania i efektywnego zarządzania procesami, a także kreowania innowacji i twórczego radzenia sobie z wyzwaniami biznesowymi. Wzbogacają tym samym swój profil zawodowy o konkretne umiejętności, które z powodzeniem mogą wykorzystywać zarówno przy budowaniu swojego własnego start-upu, jak i umacnianiu i rozwijaniu kariery w dowolnej firmie. Kapitał wiedzowy dostarczany jest m.in. z takich prestiżowych programów marketingowych jak EFFIE, KTR czy Innovation, a to są setki skutecznych na rynku wdrożeń kampanii i innowacji dla najważniejszych polskich i zagranicznych marek.
Czym jest innowacja, jak przekłada się na rozwój i biznes?
Innowacja jest dzisiaj niezbędną kompetencją do budowania wartości i trwałej przewagi konkurencyjnej. Wykracza tym samym daleko poza standardowe i narzędziowe rozumienie tej praktyki w biznesie, ponieważ wspiera właściwie wszystkie obszary aktywności biznesowej, począwszy od transformacyjnego myślenia o potrzebach konsumenta i sposobach ich adresowania, zwinnych procesach opartych na zarządzaniu ciągłą zmianą, a także dostarczaniu produktu czy usługi w oparciu o najlepsze możliwe doświadczenie dla odbiorcy. To już nie jest pojedynczy program wprowadzenia nowości na rynek czy rozwiązanie jakiegoś problemu wewnątrz organizacji. I nie ma dzisiaj firm np. z rankingu Fortune 500, które by nie inwestowały ogromnych środków w kulturę organizacyjną opartą na kreowaniu innowacji.
Dlaczego zdecydowaliśmy się na stworzenie studiów podyplomowych?
Branża marketingowa, kreatywna czy startupowa cały czas potrzebuje nowych talentów. Chcemy wspólnie z ALK pomóc absolwentom szybciej i skuteczniej odnajdywać na rynku pracy ciekawe miejsca do rozwoju. To taki akcelerator zawodowej kariery dzięki nowoczesnemu podejściu do praktycznego nauczania podyplomowego opartego m.in. na mentoringu, warsztatach, retrospekcjach studiów przypadku, symulacjach elevator pitch. Eksperci Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR mogą także pomóc studentom lepiej zrozumieć panoramę rynku usług marketingowych i kluczowych kompetencji poszukiwanych przez liderów tego rynku. Dla uczelni i biznesu taka współpraca to ponadto szansa na pozyskiwanie kandydatów na praktyki, staże czy stypendia.

DR ŁUKASZ KOWALIK
KIEROWNIK STUDIÓW, ADIUNKT W KATEDRZE ZARZĄDZANIA AKADEMII LEONA KOŹMIŃSKIEGO, RADA EDUKACYJNA SAR
Współpraca SAR / ALK dlaczego razem? Dlaczego tak ważna jest współpraca naukowców, teoretyków, pracowników akademickich z praktykami i ekspertami branżowymi? Jakie daje korzyści studentom?
Współpraca z sektorem biznesu jest wpisana w misję Akademii Leona Koźmińskiego od ponad 25 lat. Studia podyplomowe realizowane we współpracy z partnerami branżowymi są doskonałym przykładem tego, jak wnosimy nową jakość do biznesu, wskazując trendy, nowe rozwiązania i pokazując jak je wdrażać w praktyce w odpowiedzialny sposób. Jednocześnie czerpiemy inspirację z każdego partnerstwa i współpracy, podnosząc jakość kształcenia na całej uczelni. Współpraca z SAR to dla Akademii Leona Koźmińskiego możliwość zacieśnienia relacji z branżą marketingu i reklamy. Mamy nadzieję. że dzięki niej wniesiemy szeroką perspektywę edukacyjną do tego sektora, a jednocześnie przybliżymy go naszym studentom i absolwentom.
Czym jest innowacja, jak przekłada się na rozwój i biznes?
Akademia Leona Koźmińskiego prowadzi kilka kierunków studiów zorientowanych na innowacje. Widzimy, że dla naszych studentów kompetencje tworzenia i wprowadzania innowacji są kluczowe. Jako uczelnia biznesowa, która w rankingu „Financial Times” jest klasyfikowana jako najlepsza w Europie Środkowo-Wschodniej i jedna z dwóch Europejskich uczelni, które znajdują się w pierwszej dziesiątce, chcemy kształcić naszych studentów, tak aby byli cennymi i pożądanymi pracownikami. Osiągamy to dzięki nowoczesnym i praktycznym programom edukacyjnym, takim jak np. Innovation Camp.

BŁAŻEJ SONIEWICKI
KIEROWNIK STUDIÓW, RADA EDUKACYJNA SAR
Dlaczego zdecydowaliśmy się na stworzenie studiów podyplomowych?
Dla mnie jest to szczególny projekt, ponieważ łączy dwa światy, które są dla mnie ważne z perspektywy profesjonalnej i intelektualnej. Z Jednej strony - konkurs Innovation, który na zaproszenie SAR mam przyjemność tworzyć od wielu lat. Z drugiej - moją pracę dydaktyczną na ALK. Oba te światy mają jeden wspólny mianownik - tworzenie innowacji, wyszukiwanie i wyróżnianie rozwiązań, które trwale zmieniają naszą rzeczywistość. Misją Innovation Camp jest kształcenie ambasadorów innowacji w branży marketingowo-komunikacyjnej, dawanie im inspiracji i narzędzi, aby potrafili skutecznie wdrażać nowe, odważne pomysły.

IZABELA ALBRYCHIEWICZ
CEO GROUP M POLAND, PARTNER STUDIÓW INNOVATION CAMP
Współpraca SAR / ALK dlaczego razem? Dlaczego tak ważna jest współpraca naukowców, teoretyków, pracowników akademickich z praktykami i ekspertami branżowymi? Jakie daje korzyści studentom?
Uważam, że biznes reklamowy i świat akademicki miały dotąd w Polsce za mało okazji do spotkań. Twórcza wymiana doświadczeń przysłużyłaby się i jednej, i drugiej stronie. Dlaczego? Pracownicy branży mediów i komunikacji funkcjonują w bardzo dynamicznym, wysoce konkurencyjnym środowisku. Codzienna gonitwa za KPI nie sprzyja badawczemu, akademickiemu spojrzeniu na naszą pracę i genezę porażek czy sukcesów. Z kolei środowisko akademickie, co wynika z moich rozmów z przedstawicielami tego sektora, ubolewa nad brakiem dostępu do praktycznej wiedzy, case studies, danych o mediach i reklamie. Zderzenie tych perspektyw wydaje mi się bardzo cenne. Marzyłoby mi się powstanie (powołanie do życia, stworzenie?) w Polsce jakiegoś centrum wiedzy o efektywności komunikacji, z udziałem świata biznesu i nauki. Być może Innovation Camp to będzie właśnie jego zalążek?
Czym jest innowacja, jak przekłada się na rozwój i biznes?
W mojej, mediowej części rynku reklamy, co i rusz pojawiają się kolejne rozwiązania wpływające na sposób planowania i zakupu mediów. Mówię tu m.in. o technologiach umożliwiających dokładniejszy pomiar zachowań konsumentów, serwowania im reklam, monitorowania efektów kampanii i przewidywania tych efektów. Wyścig na te innowacje to jedna z płaszczyzn, na których konkurujemy z innymi holdingami i wartość dodana do oferty graczy z naszego segmentu. Przełożenie innowacji na rozwój i biznes jest więc bezdyskusyjne. W przypadku GroupM takim wewnętrznym centrum innowacji jest mSpark. Marka ta początkowo funkcjonowała jako akcelerator start-upów marketingowo-technologicznych,, obecnie pozycjonuje się już szerzej – właśnie jako platforma innowacji. Skupione w mSpark start-upy rozwijają rozmaite zaawansowane technologicznie usługi (z obszarów od e-commerce, przez computer vision, po geolokalizację), a współpraca z GroupM umożliwia klientom naszych agencji jako pierwszym testować te usługi w realnym biznesie. Po kilku latach od startu mSpark swój akcelerator stworzyła konkurencyjna grupa reklamowa, co najlepiej dowodzi znaczenia innowacji w naszej branży.
Dlaczego zdecydowaliśmy się na stworzenie studiów podyplomowych?
Branża komunikacji szybko się zmienia. Przybywa platform, sposobów promowania na nich, rozwijają się metody pomiaru. Rynek jest konkurencyjny, każdy chce być dziś pierwszy w dostarczeniu marketerom nowatorskich rozwiązań. Potrzebujemy więc mocnych kadr, które będą nie tylko potrafiły nadążyć, ale i współkształtować to szybko zmieniające się otoczenie. Wykształcenie takich „ambasadorów innowacji” leży w interesie naszego rynku. Uważam też, że branża mediów więcej mogłaby czerpać przy tworzeniu swoich innowacyjnych produktów ze współpracy ze środowiskiem akademickim. Z kolei świat nauki zyska na dostępie do naszej praktycznej wiedzy.
W największym skrócie temu właśnie służy powołanie Innovation Camp, z nadzieją wyglądam efektów pierwszej edycji.

Rafał Knap
Product Manager EWL Group / Lecturer SAR & ALK
SERVICE DESIGN JAKO METODA NA OPTYMALNE DOŚWIADCZENIE CYFROWE
Czy można zaprojektować idealną usługę cyfrową korzystając z najnowszych metodyk poznawczych i dostępnej technologii? To jedno z pytań jakie nie bez przyczyny stawiamy sobie w jednym z pierwszych kroków procesu Service Design.
Metodyka ta obejmuje szereg holistycznych działań w organizacji zorientowanych na dostarczanie produktu, usługi, a wszystko to w podejściu zorientowanym na użytkownika (user-centered design). Każdy z wymiarów podejmowanych przez zespoły wytwórcze w organizacjach dążą do zidentyfikowania, zaprojektowania, stworzenia i dostarczenia najbardziej optymalnego doświadczenia. Jest to często realizacja odpowiedzi na najbardziej oczekiwaną i aktualną potrzebę konsumenta. A ponieważ podstawą cechą potrzeb konsumenta jest ich zmienność w czasie, tak i zakres działań podejmowanych przez organizację ma charakter iteracyjny, powtarzalny i wciąż dążący do wypracowania lepszego rozwiązania.
Taka zmienność rynkowa ukształtowała ciągłą potrzebę poszukiwania innowacji w budowaniu pozytywnych doświadczeń konsumenta i zbudowała świadomość managerów w organizacjach do spoglądania na ofertę organizacji z punktu widzenia konsumenta. To zbudowało przestrzeń do identyfikowania punktów w procesach, gdzie kontakt konsumenta z organizacją wymaga poprawy, przedefiniowania lub wręcz przebudowy. To stało się siłą napędową innowacji i potrzeby ról ambasadorów zmiany i innowacji w organizacjach
Innovation Camp kształtuje postawę takie właśnie roli ambasadora innowacji i zmiany w organizacji. Daje możliwość poznania praktycznych metod monitorowania i przyswajania informacji o trendach poprzez identyfikowanie przewag, szans i ryzyk rynkowych. Dzięki kompleksowemu podejściu w stworzonym programie studiów uczestnicy mogą zapoznać się z metodykami i narzędziami, które stosowane są aktualnie przez managerów produktów i usług w różnych etapach dojrzałości rynkowej. Pozwala zaplanować wplatanie procesów innowacji w rutynę zadań kształtujących procesy w organizacji realizowane przez managerów komunikacji, marketingu, produktów i usług.
Serdecznie zapraszam do udziału w tak nieszablonowym i profesjonalnym programie dla kadry managerskiej stworzonym przez SAR Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej i Akademię Leona Koźmińskiego (Kozminski University),organizacje skupiające na co dzień w swoich inicjatywach profesjonalistów chcących dzielić się swoim doświadczeniem.